1 november 2012

Har haft en rätt seg och jobbig morgon. Vaknade av mardrömmar och sen tittade jag på Vakna med the voice. De pratade om mobbing och folk skrev på Facebooksidan om hur de blivit mobbade och att ingen hade brytt sig eller reagerat. Det känns som att de historier där någon vuxen faktiskt gjorde någonting föll bort lite... Jag blev i alla fall sjukt deprimerad. Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna hjälpa mina framtida elever så att de inte ska känna att det är hemskt att gå till skolan...
 
På senare tid känns det som att jag hört så mycket om vad som är svårt med att vara lärare. Här är några exempel:
  • Hantera mobbing
  • Att ha klasser som är utmanande
  • Sätta betyg
  • Handskas med föräldrar och bråkiga elever
  • Allt man gör förutom att undervisa
Det känns som att det bästa med att vara lärare glöms bort...
  • När man förklarar något och de fattar...
  • Man kan väcka ett intresse
  • Ha roligt i klassrummet(!)
  • Få elever att tycka om det man gör (och en själv!)
  • Och allt annat som hör till att jobba med ungdomar
När jag varit på VFU (praktik) så har jag sett mobbing, haft en fruktansvärt jobbig klass och försökt sätta betyg. Jag har inte haft någon föräldrakontakt men jag har sett hur mycket annat lärarna gör än faktiskt undervisar. Trots att mycket verkar så fruktansvärt jobbigt så längtar jag tills jag kan börja jobba! Bara 2 3/4 år kvar... Nästa termin har jag VFU igen, ska försöka hamna på Gransäterskolan igen, trots att det är bra att se andra skolor så trivs jag bra där.
Hihihi
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback